Malynár je teda korešpondenčný seminár z matematiky pre žiakov 4.-6. ročníka základných škôl, organizovaný študentmi. Bol založený pri príležitosti 25. výročia vzniku tohto gymnázia, ktoré má dlhoročné skúsenosti v starostlivosti a výchove matematicky nadaných žiakov.
Malynár pomáha vyhľadávať matematické talenty od najútlejšieho veku, rozvíjať ich schopnosti správnym smerom, učí ich matematicky, logicky myslieť, umožňuje im hlbšie preniknúť do sveta čísel, správne formulovať svoje riešenia, s čím majú problémy aj žiaci, či študenti vyšších ročníkov.
Ak už v 4.-6. ročníku sa deti hravou formou, t.j. čítaním zaujímavého príbehu dostanú k zadaniam náročnejších úloh vyžadujúcich rozmýšľanie, sú prirodzene motivované a zapálené pre ich rozlúštenie. Tieto príklady nie sú vzhľadom na ich vek ešte také náročné, aby deti nezvládli napísať slovný postup riešenia so zreteľom na zváženie, všetky možné riešenia, dôkaz správnosti a pod., pričom na prípadné nedostatky ich písomne upozornia už ich opravovatelia. Náročnosť príkladov sa postupne zvyšuje a ku koncu sú už deti pripravené riešiť aj náročné úlohy matematických olympiád každý rok.
Približne 4 týždne žiaci dostávajú 6 sérií po 6-tich úlohách. Na každú sériu majú určitý čas, aby mohli príklady vyriešiť a odoslať ich organizátorom seminára. Organizátori riešenia opravia a spolu s priebežnou výsledkovou listinou vrátia riešiteľom. Po ukončení tretej série sa zvyčajne uskutoční niekoľkodňové sústredenie pre najlepších riešiteľov, kde prehĺbia ich vedomosti z matematiky. Netreba vari ani pripomínať, že sústredenia sú aj značným motivačným faktorom. V priebehu letných prázdnin sa obyčajne uskutoční Tábor Malynára, ktorý prebieha podobne ako "normálny" tábor, rozdiel je len v tom, že v tomto tábore sa podobne ako na sústredení jeho účastníci dozvedia niečo nové z matematiky.
Z ankiet poriadaných na záver sústredení jednoznačne vyplýva, že táto forma si získala medzi riešiteľmi obľubu a popularitu . Potvrdzuje to aj relatívne vysoký počet riešiteľov: 250-500 z vyše osemdesiatich škôl. Keďže sami sme bývalými riešiteľmi podobných seminárov pre ZŠ, môžeme potvrdiť, že majú veľký význam pre rozvoj myslenia a zručnosti v riešení náročných úloh. Takisto zo skúseností vieme, že najúspešnejší riešitelia medzinárodných kôl MO a vynikajúci študenti vysokých škôl so zameraním na matematiku sú bývalými riešiteľmi práve takýchto seminárov.
Keďže celá organizácia, korešpondencia, sústredenia vyžadujú finančné prostriedky (ročný rozpočet je cca 90 - 100 tisíc Sk), študenti zháňajú peniaze buď formou sponzorstva, príspevkov medzinárodných nadácií, účastníckych poplatkov za sústredenia a tábory, ale často aj brigádami, pričom celý zárobok venujú Malynáru.
Projekt študentov "Malynár" ocenilo v konkurznom výbere projektov ministerstvo školstva finančnou čiastkou.
V školskom roku 1995/96 sa uskutočnili dve sústredenia: jesenné sústredenie v Medzeve a jarné sústredenie v Gelnici. Podarilo sa nám pripraviť aj Letný tábor Malynára, ktorý sa konal koncom júla v Drienici.
Na organizovaní týchto akcií a tiež na chode seminára počas školského roku sa podieľali najmä títo študenti:
V školskom roku 1996/97 sa uskutoční už 6. ročník MALYNÁR-a, v rámci ktorého by sa mali konať dve sústredenia počas školského roka a Letný tábor Malynára cez prázdniny . Tieto akcie sa však môžu uskutočniť iba vtedy, ak sa podarí získať potrebné finančné prostriedky. Keďže od väčšiny organizácií, na ktoré sme sa so svojou žiadosťou o sponzorstvo obrátili, sme dostali zamietavú odpoveď, prosíme všetkých, ktorí sú ochotní podporiť náš matematický seminár, aby sa ohlásili na adrese nášho gymnázia.